Som brugere af kommunale lokaler er Onsdagsklubben Kalundborg underlagt Kalundborg Kommunes rygepolitik.

Kalundborg Kommune røgfri arbejdsplads
Den 11. oktober 2017 vedtog Kalundborg Kommune en politik om fremme af røgfri miljøer.
Politikken regulerede ansattes og borgeres adgang til at ryge i de kommunale bygninger. Efter politikkens afsnit om evaluering og revision, revideres den nu i forhold til de ansatte med en beslutning om et egentlig rygestop for dermed at gøre Kalundborg Kommune til en røgfri arbejdsplads.

Betydningen af rygestoppet
Rygestoppet betyder, at Kalundborg Kommunes arbejdspladser indendørs og udendørs er røgfri, og at rygning ikke er tilladt i arbejdstiden. Arbejdstiden regnes, fra man møder, til man går hjem. Det er således ikke muligt at flekse ud for at ryge.
Da rygestoppet også indføres med henblik på at sende et tydeligt signal til kommunens brugere, borgere og gæster om en røgfri arbejdsplads, dækker det selvbetalte pauser i arbejdstiden.
Den røgfri arbejdsplads indebærer, at borgere, beboere, brugere, pårørende, gæster, frivillige, eksterne samarbejdspartnere og folkevalgte, som opholder sig på Kalundborg Kommunes matrikler, og/eller modtager tjenesteydelser i deres private hjem, skal respektere, at Kalundborg Kommunes ansatte arbejder i røgfri miljøer. Ophold på kommunens matrikler er derfor omfattet af rygestoppet, og modtagelse af tjenesteydelser i private hjem er derfor betinget af, at der ikke ryges i tilstedeværelse af kommunens ansatte i disses arbejdstid.

Særligt om dagplejehjem bemærkes det, at de efter rygeloven § 15, stk. 1 og skal være røgfri i tidsrummet, hvor der passes børn, og at rum, der primært er indrettet til børns leg og ophold, skal være røgfri hele døgnet.

Den røgfri arbejdstid indebærer dertil, at rygning ikke er tilladt ved tjeneste uden for kommunens arealer (herunder kørsel i egen bil). Deltagelsen i eksterne kurser/møder/seminarer er således omfattet af rygestoppet indtil ophøret af den faglige aktivitet. Sociale arrangementer, der afholdes i arbejdspladsens regi, er også omfattet af rygestoppet.

Der kan være særlige forhold på arbejdspladser med døgnvagter/-bemanding, som begrunder, at rygestoppet skal håndteres mere konkret. Personale og HR skal i givet fald inddrages i fastlæggelsen af rammerne.

Overholdelse af rygestoppet
Det er et ledelsesmæssigt ansvar at sikre, at medarbejdere og borgere er informeret om og efterlever rygestoppet og kommunens beslutning om at sikre røgfri arbejdsmiljøer.
Ledelsen håndterer de ansattes tilsidesættelser af rygestoppet efter det almindelige princip om proportionalitet, hvilket indledningsvis indebærer dialog og vejledning. I grovere tilfælde og gentagelsestilfælde kan overtrædelse af rygeforbuddet i yderste konsekvens få betydning for den enkeltes ansættelsesforhold (fortolkning: brug af kommunale lokaler).

Evaluering og Revision
Rygestoppet evalueres og/eller revideres efter ønske fra ÆSU, eller når en af parterne i Hovedudvalget ønsker det.

HR og Personale, februar 2020